Aanpak van sms-diensten heeft effect

Geplaatst op 24-10-2011 om 10:08

De aanpak van provider Vodafone richting Premium-sms-diensten heeft effect.

Het bedrijf kreeg, net als andere providers, veel klachten van klanten die hoge telefoonrekeningen ontvingen voor ongevraagde en ongewenste sms-berichten. In vrijwel alle gevallen hebben klanten nooit gevraagd om die sms-berichten. De kosten kunnen per maand oplopen tot honderden euro’s.

...

snel geld verdienen met binaire opties

Herziene Reclamecode SMS-dienstverlening ingegaan

Geplaatst op 19-05-2011 om 14:30

Klachten die zijn ingediend over reclame voor SMS-diensten worden behandeld op basis van de herziene versie van de Reclamecode voor SMS-dienstverlening, die met ingang van 15 mei jl. in werking is getreden. Deze Reclamecode SMS-dienstverlening is als Bijzondere Reclamecode onderdeel van de Nederlandse Reclame Code ter vervanging van de...

OPTA beboet spammer

Geplaatst op 28-04-2011 om 17:14

Telecomwaakhond OPTA deelt een boete van 550.000 euro uit voor het versturen van spamberichten.


In de zomer van 2008 verzond Abor Creative C.V. ongevraagd sms'jes met achtergrondafbeeldingen voor mobiele telefoons. Achteraf kregen consumenten daarvan een rekening van hun mobiele...

Sms-aanbieders moeten leeftijd abonnee gaan controleren

Geplaatst op 20-04-2011 om 12:00

Aanbieders van zogenoemde premium-sms-diensten moeten kunnen bewijzen dat iemand die zich voor een dergelijke dienst aanmeldt daadwerkelijk 18 jaar of ouder is. De Tweede Kamer heeft hiertoe dinsdag een motie van de SP aangenomen.

De motie, die werd ingediend door Sharon Gesthuizen van de SP, werd gesteund door de PvdD, PvdA, GroenLinks, D66 en PVV. Nu de motie is aangenomen...

Ongewilde sms-diensten harder aangepakt

Geplaatst op 04-04-2011 om 12:00

OPTA beschermt vanaf 1 april consumenten beter tegen ongewilde sms-diensten en richt zich daarbij op de mobiele operators.

De beschermingsmaatregelen van de telecomautoriteit richten zich nu vooral op de mobiele operators. In de nu geldende regelgeving mogen mobiele operators consumenten niet meer dreigen hen af te sluiten omdat zij weigeren de kosten voor ongewilde...

Vodafone blokkeert sms-dienstenaanbieder 12SMS

Geplaatst op 31-03-2011 om 16:21

Vodafone heeft besloten alle sms-diensten van sms-dienstaanbieder 12SMS af te sluiten door de viercijferige nummers (de zogenaamde shortcodes) die deze partij gebruikt te blokkeren. Vodafone-klanten kunnen zo niet langer misleid worden door sms-diensten van 12SMS en daarmee ongewenst kosten in rekening gebracht krijgen.


Vodafone stelt met het afsluiten van alle diensten van...

Opt-out voor sms-diensten gaat in 2012 gelden

Geplaatst op 03-03-2011 om 17:01

De aangescherpte regeling voor de betaling van sms-diensten gaat op 1 januari 2012 gelden. In de periode vanaf 1 april tot 1 januari moeten de operators een tijdelijke opt-out aanbieden van alle premium sms-diensten die meer dan 1,50 euro in totaal kosten. Volgens EL&I kan het bestaande SMS dienstenfilter van de branche daarvoor worden aangepast.


Tijdig, voor 1 januari, moeten...

Betere bescherming tegen misleidende SMS-diensten

Geplaatst op 01-03-2011 om 12:00

Vanaf 1 april 2011 treedt een wet in werking die consumenten beter beschermt tegen misleidende SMS-praktijken. De Consumentenbond, die al jaren veel klachten over sms-diensten ontvangt, is tevreden met de nieuwe regels. Door de wet wordt de rekening voor ongewenste sms-diensten niet meer neergelegd bij consumenten, maar moeten de telecomproviders het probleem oplossen.

'De...

Blokkeren premium-sms-diensten is vanaf 1 april gratis

Geplaatst op 23-02-2011 om 10:55

Het blokkeren van dure sms-diensten is vanaf 1 april gratis en gebeurt vanaf dan ook verplicht binnen 24 uur. Daarvoor is de telecomwet gewijzigd. Inmiddels zijn sms-dienstenaanbieders op zoek naar nieuwe manieren om geld te verdienen.


Nu moet een gebruiker die sms-diensten wil blokkeren nog 25 cent betalen. Om die laatste drempel weg te nemen, is de Telecomwet gewijzigd...

Volop onderzoek naar sms-dienst

Geplaatst op 19-02-2011 om 10:39

BREDA - Het onderzoek naar misleiding door de Bredase sms-dienst HetGoedeDoelSMS (HGDS) verbreedt zich steeds meer.

Telecomwaakhond OPTA is volop bezig. Ook provider KPN zegt het bedrijf scherp in de gaten te houden. Verder doen diverse goede doelen en belangenorganisaties naspeuringen. Ze doen dat nadat deze krant samen met Open(N)u.nl gegevens boven water haalde.


Tal...

Ben ik ook gedupeerd? Een overzicht

Geplaatst op 12-02-2011 om 09:15

BREDA -

Voor enkele goede doelen heeft deze krant samen met Open(N)u.nl zoekwerk verricht. Voor de duidelijkheid: de genoemde goede doelen treft hierin geen enkele schuld.


Een zeker niet volledig overzicht:



Via 5757

01-04-2010: Van de dik 10.000 sms'jes circa 1500 sms'jes verstuurd van Stop Kindermisbruik, (Yolanthe) 1,50 euro naar niet-donateurs....

Strengere reclamecode sms-diensteverlening

Geplaatst op 03-02-2011 om 12:00

Het is al geruime tijd onrustig op het gebied van de SMS dienstverlening. De zelfregulering zou ontoereikend zijn en in januari 2010 werd aangekondigd dat wetgeving voor SMS diensten in de maak was. Verwachting is dat deze wetgeving in april van dit jaar wordt geïntroduceerd. In de tussentijd zit de markt niet stil. In maart 2010 werd de Gedragscode SMS dienstverlening al vernieuwd en sinds...

OPTA beboet SD&P met 550.000 euro voor sms-spam

Geplaatst op 12-01-2011 om 11:47

Het college van OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft SD&P Interactive B.V. (hierna: SD&P) voor in totaal 550.000 euro aan boetes opgelegd wegens het versturen van ongevraagde sms-berichten zonder geldige afmeldmogelijkheid. Hierdoor zaten consumenten ongewild aan een sms-dienst vast, waarbij ze voor elk ontvangen bericht 1,50 euro moesten betalen. Dit zijn...

Tientallen domeinen sms-oplichtersbende onbereikbaar gemaakt

Geplaatst op 29-12-2010 om 10:39

Microsoft lijkt actie te hebben ondernomen tegen oplichters die op slinkse wijze probeerden te zorgen dat Nederlandse MSN-gebruikers zich bij dure sms-diensten aan gingen melden. Diverse domeinnamen die werden gebruikt, zijn offline.

De bende is al enige tijd actief en probeerde via social engineering MSN-gebruikers per mail te verleiden om zich te abonneren op een dure...

Ook Tele2 pakt malafide sms-diensten aan

Geplaatst op 02-12-2010 om 15:13

AMSTERDAM - Ook Tele2 gaat klanten geld teruggeven wanneer zij het slachtoffer zijn geworden van malafide sms-diensten.

Dat heeft de provider donderdag bekendgemaakt.


"Zodra het vermoeden bestaat dat klanten zijn misleid tot abonnementen op sms-diensten krijgen zij het geld van Tele2 terug", aldus een verklaring. "De kosten hiervan gaat Tele2 zelf verhalen bij de aanbieder...

Consument beter beschermd tegen sms-diensten

Geplaatst op 08-11-2010 om 19:33

"Consumenten worden binnenkort beter beschermd tegen misleiding met sms-diensten." Dat heeft minister Verhagen, van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie maandag 8 november gezegd.

Te lang al zijn kinderen en andere kwetsbare groepen de dupe van misleiding met zogenaamde 'gratis' sms-diensten die uiteindelijk niet gratis blijken te zijn.


Per april 2011...

Vodafone stuurt malafide sms-diensten rekening

Geplaatst op 08-11-2010 om 17:50

AMSTERDAM - Exploitanten van malafide sms-diensten krijgen van Vodafone voortaan een rekening. Het telecombedrijf geeft klagende klanten direct hun geld terug, en berekent de kosten door aan de afzender van ongewenste sms'jes.

Dat meldt het bedrijf maandag in een persbericht. De aanbieder van de omstreden dienst moet vervolgens bij Vodafone aantonen dat de klacht niet gegrond is....

Kanttekeningen OPTA inzake wijziging RUDE voor sms-diensten

Geplaatst op 13-10-2010 om 12:00

OPTA plaatst kanttekeningen bij de voorgenomen wijziging van RUDE, de Regeling Universele Dienstverlening en Eindgebruikersbelangen, met betrekking tot een bredere aanpak van misleidende sms-diensten. OPTA constateert dat prepaidgebruikers minder beschermd worden dan postpaidgebruikers, terwijl 50,6 procent van de mobiele telefoongebruikers dit doet op basis van prepaid.

...

Aanpak misleidende sms-diensten

Geplaatst op 02-09-2010 om 19:52

DEN HAAG - Minister Van der Hoeven van Economische Zaken (EZ) is donderdag gestart met het consulteren van nieuwe regelgeving die consumenten beter moet beschermen bij misleiding met dure sms-diensten. Dit heeft het ministerie van EZ donderdag laten weten.

Zo kunnen consumenten straks niet zomaar door de operator worden afgesloten als drukmiddel om betaling voor ongewilde sms-abonnementen...

'Talloze' Nederlanders vast aan sms-abonnement

Geplaatst op 12-08-2010 om 10:28

AMSTERDAM - 'Talloze' Nederlanders zitten vast aan een duur sms-abonnement na in te zijn gegaan op spam die zij in hun inbox ontvingen.

Dat meldt het AD donderdag.


De spam is volgens de Waarschuwingdienst voor veilig...

Miljoen boete voor sms-dienst Celldorado

Geplaatst op 14-07-2010 om 12:00

De Consumentenautoriteit legt Celldorado, onderdeel van Artiq Mobile, met ruim 1 miljoen euro boete op "voor het op grote schaal aanbieden van misleidende sms-diensten". Artiq gaat in beroep.


De Consumentenautoriteit heeft na "een groot aantal klachten" onderzoek gedaan naar de bedrijven Artiq Mobile B.V. en Blinck International B.V., handelend onder de naam Celldorado. De...

Sms-les op school moet kinderen beschermen

Geplaatst op 14-06-2010 om 16:41

HAARLEM - Kinderen en jongeren worden vaak slachtoffer van dure sms-abonnementen, die ze eigenlijk niet wilden. Stichting Media Rakkers vindt dat daar verandering in moet komen en ontwikkelde interactief voorlichtingsmateriaal voor het basis- en voorgezet onderwijs over slim sms'en.

De campagne is gericht op herkenning, preventie en het stoppen van ongewilde sms-abonnementen.
...

Mobillion draagt SMS Gateway over aan CM Telecom

Geplaatst op 07-06-2010 om 08:36

Mobillion heeft besloten zijn SMS Gateway service over te dragen aan partner CM Telecom. De dienst behelsde de technische en administratieve afhandeling van sms-verkeer. Mobillion zegt zich volledig te willen richten op de ontwikkeling en het aanbieden van social media en mobile marketingtools en -projecten. CM Telecom zet de dienstverlening aan de klanten van de SMS Gateway service voort....

Vodafone pakt SMS diensten harder aan

Geplaatst op 07-04-2010 om 12:00

Vodafone gaat hard optreden tegen partijen die malafide sms-diensten aanbieden. Wanneer een sms-dienst in strijd is met geldende afspraken sluit Vodafone in uiterste gevallen de SMS shortcode af.

Vodafone Nederland gaat hard optreden tegen partijen die malafide sms-diensten aanbieden. Wanneer een sms-dienst in strijd is met geldende afspraken sluit Vodafone in uiterste...

KPN in actie tegen SMS diensten

Geplaatst op 08-04-2010 om 12:00

Aangezien nog veel mensen gedupeerd worden door ongewilde en zeer dure SMS diensten, heeft KPN besloten de strijd aan te gaan met de aanbieders hiervan. Het zal aanbieders die zich niet aan de geldende afspraken houden geheel afsluiten van het KPN netwerk.

Veel klanten van KPN komen na het het aanvragen van een SMS dienst vast te zitten aan een duur abonnement, vaak zonder...

GSMA werkt aan bestrijding van spam en frauduleuze sms-berichten aan consumenten

Geplaatst op 24-03-2010 om 12:00

De GSMA experimenteert met een oplossing tegen het misbruik van mobiele netwerken door spam, een groeiend probleem voor consumenten en exploitanten van mobiele netwerken. Via de GSMA Spam Reporting Service zullen meldingen van gebruikers van gevaarlijke en ongewenste berichten internationaal worden gecoördineerd.
De service wordt momenteel uitgeprobeerd bij belangrijke netwerken als AT&T...

Overheid uit kritiek op nieuwe sms-gedragscode

Geplaatst op 30-11--1 om 00:00

De minister van Economische Zaken vindt dat de nieuwe sms-gedragscode nog niet voldoet. De minister wil dat telecombedrijven vooral de reclamecode fors aanpassen, omdat consumenten nu nog onvoldoende worden beschermd.

De nieuwe sms-gedragscode, door de telecom- en sms-branche zelf opgesteld, zou op 1 maart in werking treden. Een van de aanpassingen betreft de bepaling dat bij...

'SMS-gedragscode voldoet nog niet'

Geplaatst op 19-03-2010 om 11:34

DEN HAAG - De nieuwe sms-gedragscode die per 1 maart 2010 is ingegaan voldoet nog niet. Dat schrijft minister Van der Hoeven vrijdag 19 maart 2010 aan de Tweede Kamer.

Foto: Miranda van der Sloot
Volgens de Minister bevat de code een aantal duidelijke verbeteringen ten opzichte van de oude versie die eerder dit jaar is geëvalueerd. Zo wordt voortaan bij de aanmelding voor...

EU: tweederde misleidende sms-diensten is verdwenen

Geplaatst op 17-11-2009 om 18:29

Na een Europees offensief zou 69 procent van de aangetroffen misleidende sms-diensten zijn leven hebben gebeterd of zijn activiteiten zijn gestaakt. De Nederlandse Consumentenautoriteit pakte uitingen op websites voor kinderen aan.

Na een anderhalf jaar durend offensief tegen misleidende sms-diensten, die via het internet ringtones, wallpapers en andere diensten aanbieden,...

Misleidende websites en sms-abonnementen worden aangepakt

Geplaatst op 17-11-2009 om 12:00

Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken is blij met de Nederlandse en Europese aandacht voor misleidende sms-diensten en met name de strenge aanpak van misleidende informatie op verschillende websites.

'Er moet stevig worden opgetreden tegen malafide sms-aanbieders,' aldus Heemskerk. 'Er werden al diverse boetes opgelegd in Nederland. De Consumentenautoriteit en de...

EU-breed onderzoek SMS diensten levert 301 overtredingen op

Geplaatst op 17-11-2009 om 02:13

De 27 landen van de EU en Noorwegen en IJsland hebben een 18 maanden durend onderzoek naar ringtones en andere mobiele content afgerond. Sinds juni 2008 zijn in totaal 554 websites onderzocht en daarbij 301 overtredingen aangepakt. In 70 procent van de gevallen zijn de geconstateerde overtredingen van de consumentenwetgeving opgelost, door aanpassing (159) of sluiting (54) van de bewuste sites....

SMS gedragscode werkt niet

Geplaatst op 13-11-2009 om 15:00

Ringtones, advies over hoe je je baby moet noemen of plaatjes van dieren op je telefoon. Ze worden volop aangeboden door SMS-diensten. En vaak beseffen mensen niet dat ze - als ze eenmaal zoiets hebben opgevraagd, vastzitten aan een abonnement. Dat ook nog eens heel veel geld kost. Om dit te voorkomen hebben de telecomproviders en staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken vorig jaar een...

Misleidende sms-dienst mogelijk oneerlijke handelspraktijk

Geplaatst op 13-11-2009 om 12:00

'Misleidende informatie bij sms-diensten vormt mogelijk een oneerlijke handelspraktijk.' Dat schrijft staatssecretaris Heemskerk vrijdag 13 november 2009 in antwoord op Kamervragen over de dienst `Friendfinder' waarvoor onlangs veel reclame werd gemaakt.

Bij 'Friendfinder' gaat het om een (betaalde) SMS-abonnementsdienst. Bij de aanprijzing hiervan wordt consumenten de...

EZ: niet-werkende SMS dienst mogelijk strafbaar

Geplaatst op 13-11-2009 om 00:00

De Premium-SMS dienst 'FriendFinder' kan mogelijk bestraft worden als oneerlijke handelspraktijk, schrijft staatssecretaris Heemskerk (EZ) aan de Tweede Kamer. Het gaat om een betaalde SMS-abonnementsdienst waarmee consumenten de mogelijkheid geboden wordt om de verblijfplaats van iemand via zijn of haar mobiele telefoon op te sporen. Volgens EZ is dat niet zomaar toegestaan. Indien een...

Halt aan te dure sms’jes!

Geplaatst op 02-11-2009 om 12:00

Logo’s, beltonen, horoscopen, voetbaluitslagen… men kan tegenwoordig alles op z'n gsm ontvangen. Maar niet alleen de berichtjes die u naar deze diensten stuurt, zijn duur (tot 2€/bericht), u moet bovendien ook elk sms’je dat u van deze diensten ontvangt, betalen. En de firma’s in kwestie hanteren de botte bijl, dus de rekening schiet de hoogte in.

Is de consument...

Australische sms-spammers veroordeeld tot hoge boetes

Geplaatst op 26-10-2009 om 10:47

Het gerechtshof in het Australische Brisbane heeft vijf spammers veroordeeld tot een boete van in totaal 15,75 miljoen Australische dollar. De bedrijven verzamelden nummers op datingsites om dure sms-chatdiensten aan te bieden.

De hoogte van de boete is omgerekend 9,67 miljoen euro. De twee bedrijven en drie particulieren werden schuldig bevonden aan het overtreden van de...

Strengere regels voor gsm-betaalnummers op komst (België)

Geplaatst op 30-11--1 om 00:00

Minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne (Open Vld) plant nog dit jaar een strengere wetgeving voor gsm-betaalnummers en betalende sms'en. Aanbieders van betaalnummers of betalende sms'en moeten de consument verwittigen telkens hij of zij per maand een veelvoud van 10 euro heeft uitgegeven.

(belga) - Het Vlaams Centrum voor Schuldbemiddeling (VCS) stelde gisteren...

Amsterdam mag malafide sms-dienst niet aanpakken

Geplaatst op 23-10-2009 om 12:00

De gemeente Amsterdam heeft helemaal niets te zeggen over websites die advertenties voor woningen achter een sms-dienst stoppen. Dat heeft de Amsterdamse rechtbank bepaald na een beroep van de website NuAdam, zo meldt het weblog Amsterdam Centraal. De eigenaar van de advertentiewebsite NuAdam, John Herts, verloor vorig jaar zijn vergunning als woningbemiddelaar en mocht geen advertenties meer...

Nog steeds tientallen klachten per week over sms-diensten

Geplaatst op 30-11--1 om 00:00

DEN HAAG - ‘Er komen nog steeds tientallen klachten per week binnen over zogenaamd ‘gratis’ sms-diensten, zoals bij het downloaden van ringtones.’ Dat schrijft staatssecretaris Heemskerk woensdag 21 oktober 2009 aan de Tweede Kamer in antwoord op Kamervragen.

Heemskerk schrijft verder dat hij momenteel de zogenaamde sms-gedragscode -die misverstanden rond sms-diensten moet voorkomen- tegen...

Evaluatie SMS-diensten in november

Geplaatst op 22-10-2009 om 07:58

Staatssecretaris Heemskerk (EZ) komt in november met een evaluatie van de SMS Gedragscode voor premium SMS diensten en sluit aanvullende maatregelen niet uit. Hiervoor lopen nog twee onderzoeken en wordt gebruik gemaakt van informatie van onder meer ConsuWijzer. Daar komen nog steeds tientallen klachten per week binnen over zogenaamd 'gratis' SMS-diensten, zoals bij het downloaden van...

Klachten over sms-diensten houden aan

Geplaatst op 21-10-2009 om 00:00

(NOVUM) - Over zogenaamd 'gratis' sms-diensten waardoor consumenten ongewild worden opgescheept met een sms-abonnement, komen nog steeds tientallen klachten per week binnen. Dat schrijft staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk (PvdA) woensdag in antwoord op Kamervragen. De bewindsman sluit maatregelen niet uit.

Daarvoor wil hij eerst een evaluatie van de zogeheten...

Overheid wil kinderen gaan beschermen tegen dure sms-diensten

Geplaatst op 21-10-2009 om 13:41

Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken wil kinderen en andere kwetsbare groepen beschermen tegen misleidende sms-diensten. In november moet duidelijk worden hoe Heemskerk dat precies wil gaan doen.

Heemskerk is bezig met een evaluatie van de sms-gedragscode, die bestaat uit regels die de sms-dienstenaanbieders zelf hebben opgesteld. De bedoeling van die...

Consumentenbond komt in actie tegen reclames sms-diensten

Geplaatst op 29-09-2009 om 14:19

De Consumentenbond dient drie klachten tegen aanbieders van sms-diensten in bij de Reclame Code Commissie. Anderhalve maand geleden wees Tweakers.net de bond erop dat onder meer de reclame voor 'Friend Trackers' misleidend is.

Friend Tracker zou een applicatie zijn waarmee je vrienden kunt opsporen maar het is in feite niets meer dan een animated gif. De Consumentenbond...

Consumentenbond helpt met afmelden

Geplaatst op 28-09-2009 om 09:52

DEN HAAG - Om consumenten een handje te helpen om voor altijd verlost te worden van ongewenste telefoontjes, sms'jes of reclame in de brievenbus organiseert de Consumentenbond deze week de Nationale Afmeldweek.

Via een link op de site van de bond kunnen mensen zich afmelden voor verschillende diensten. Dat maakte de consumentenorganisatie maandag bekend.

De bond houdt...

Stichting sms-gedragscode past regels aan

Geplaatst op 27-08-2009 om 15:01

Na kritiek uit verschillende hoeken, kiest de stichting sms-gedragscode eieren voor haar geld en past zelf de gedragscode aan. Onder meer de vorm van de aanmeldbevestiging krijgt strengere richtlijnen om zogenaamd gratis sms'jes tegen te gaan.

"Op een aantal punten wordt de code aangescherpt. We gaan bijvoorbeeld strengere artikels opnemen over de aanmeldbevestiging",...

SMS-gedragscode onder vuur, evaluatie volgt

Geplaatst op 27-08-2009 om 09:35

Het Ministerie van Economische Zaken gaat nog beter controleren of aanbieders van sms-diensten zich aan eerder gemaakte afspraken houden waarmee consumenten tegen malafide aanbieders beschermd moeten worden. Volgens staatssecretaris Frank heemskerk van EZ reageert het ministerie hiermee op aanhoudende berichten dat de afspraken niet lijken te werken. met name kinderen zouden nog altijd...

Consumentenbond wil onderzoek sms-diensten

Geplaatst op 25-08-2009 om 12:00

DEN HAAG - De Consumentenbond wil dat er een onderzoek komt naar de werkwijze van telecomaanbieders en aanbieders van sms-diensten. De bond krijgt geregeld klachten over sms-diensten, waarvoor telecomaanbieders bij hun klanten soms grote bedragen afschrijven.

De consumentenorganisatie pleitte dinsdag voor duidelijke regels om problemen met torenhoge rekeningen voor zulke diensten te...

'Consument krijgt nog steeds sms'jes opgedrongen'

Geplaatst op 25-08-2009 om 09:57

AMSTERDAM - De gedragscode om te voorkomen dat consumenten ongewild worden opgescheept met een sms-abonnement werkt niet. Niet alle aanbieders hebben de code ondertekend.

De richtlijnen moeten scherper, zegt de Consumentenbond dinsdag in het AD.

Sinds vorig jaar moeten aanbieders van sms-diensten duidelijk aangeven wat de voorwaarden zijn.

Maar de...

Sms-diensten voor locatiebepaling gsm's werken niet

Geplaatst op 12-08-2009 om 12:36

Er blijkt onduidelijkheid te bestaan over reclames van sms-dienstenaanbieders, die software verkopen waarmee de locatie van gsm's zou kunnen worden bepaald. De zogenoemde 'Friend Tracker'-applicaties doen niet wat ze beloven.

Diverse sms-aanbieders maken reclame op tv en internetsites voor abonnementsdiensten met namen als 'Friend Tracker' en 'Partner Tracker'. In de...

Rotte appels bij sms-diensten

Geplaatst op 29-06-2009 om 11:08

HAARLEM - Ze zijn hemeltergend. Ongevraagde en ongewenste sms-berichten op je mobiel, waarvoor je dik moet betalen. Je weet niet hoe ze verschijnen en het kost veel moeite om ze te bestrijden. De Opta, toezichthouder op het telefoonverkeer, heeft een aantal praktische tips over hoe je daarmee moet omgaan.

Het overkwam onlangs nog de familie Meier uit Haarlem. Bea heeft een goedkoop...

Sms-diensten en telemarketing steeds irritanter

Geplaatst op 17-04-2009 om 13:11

AMSTERDAM - Consumenten worden steeds vaker belaagd door de technieken van deze tijd. Sms-diensten en agressieve telemarketing zorgen voor een zondvloed aan klachten bij toezichthouder De Consumentenautoriteit (CA).

Meest gehoorde klacht van consumenten blijft voralsnog het klassieke geschil met een winkelier over garantie van een product, ondanks hoopgevende tekenen vanuit onder...

Sms-diefstal blijft doorgaan

Geplaatst op 17-04-2009 om 07:12

BREDA - De vorig jaar aangescherpte gedragscode voor sms-diensten heeft de problemen met dit soort diensten nog lang niet de wereld uit geholpen. De Consumentenautoriteit ontving ook in 2008 veel klachten.

Nog steeds krijgen mensen zonder dat ze erom gevraagd hebben peperdure sms'jes. In de meeste gevallen hebben die mensen meegedaan aan een spelletje waarmee ze kostbare prijzen...

Consument moet ook buiten winkel opletten

Geplaatst op 16-04-2009 om 10:06

DEN HAAG - Consumenten hebben niet alleen problemen op de winkelvloer. Bij de Consumentenautoriteit (CA) komen steeds meer meldingen binnen over verkoop via internet en telefonische verkoop.

Voor de toezichthouder reden om dit jaar de pijlen vooral te richten op telemarketing. Daarnaast volgt de CA met argusogen de verkoopdemonstraties.

Volgens het jaarverslag van de...

Nieuwe reclamecode Sms-dienstverlening

Geplaatst op 09-04-2009 om 12:00

Met ingang van 1 april 2009 is een nieuwe Reclamecode SMS-dienstverlening van kracht. De code maakt onderdeel uit van de Nederlandse Reclame Code. Aanbieders van SMS-diensten hebben 6 weken de tijd om hun reclame-uitingen, algemene voorwaarden en affiliates-reglement aan te passen.

"Het doel van deze Bijzondere...

Meer klachten over ongevraagde betaal-sms

Geplaatst op 27-03-2009 om 16:00

Er komen bij de ombudsdienst Telecommunicatie steeds meer klachten over de gsm-operatoren. Dat zegt ombudsman Luc Tuerlinckx.


Voor gsm-operator Mobistar waren er vorig jaar bijna de helft meer klachten binnengelopen, voor Proximus gaat het om een stijging met een vijfde. De voornaamste pijnpunten zijn betalende sms-diensten en moeilijkheden bij de overstap naar een andere...

Rechter schrapt sms-nota

Geplaatst op 13-02-2009 om 10:55

HEERENVEEN - De kantonrechter in Heerenveen heeft een streep gezet door een torenhoge rekening van telecombedrijf T-Mobile voor het versturen van honderden ongevraagde sms-berichten.

De klant die weigerde te betalen en de zaak voor de rechter bracht, kreeg gelijk. Telefoonaanbieders moeten hun klanten beschermen tegen 'dit soort twijfelachtige zaken', aldus de rechter.

'Wil je...

Waarschuwing voor Valentijnsberichten

Geplaatst op 12-02-2009 om 18:46

AMSTERDAM -

Op Valentijnsdag ontvangen en verzenden met name jongeren (geheime) liefdesberichten. Sms-dienstaanbieders spelen hier handig op door te proberen hen een ongewenst sms-abonnement aan te smeren.



Daarvoor waarschuwt de Consumentenautoriteit. Op veel jongerenwebsites, zoals MSN en Hyves, staan advertenties van sms-dienstaanbieders. Veel van deze advertenties zijn...

T-mobile in de fout met sms

Geplaatst op 12-02-2009 om 13:31

AMSTERDAM -

T-Mobile is woensdag door de kantonrechter in Leeuwarden op de vingers getikt wegens het versturen van ongevraagde sms'jes. De klant in kwestie hoeft de sms'jes niet te betalen.



Na het afsluiten van een abonnement bij T-Mobile ontving de klant een sms met de vraag of hij een televisie wil winnen. De man beantwoordde de sms met "ja". Vervolgens kreeg hij 480...

Consumentenautoriteit beboet sms-aanbieder voor ruim een ton

Geplaatst op 10-02-2009 om 13:43

De Consumentenautoriteit heeft Smart Media Services een boete van 118.750 euro opgelegd wegens misleiding. Het bedrijf verleidde consumenten met beloften over geldprijzen tot het afsluiten van een duur sms-abonnement.

Volgens het

Misleidende sms-diensten hoog op agenda Consumentenautoriteit

Geplaatst op 26-01-2009 om 20:08

De Consumentenautoriteit houdt komend jaar het vizier gericht op sms-diensten en gaat haar aandachtsgebied uitbreiden van ringtones naar onder meer datingdiensen. Consumenten klagen nog steeds dat ze vaak lastig van zulke diensten afkomen.

Vorig najaar deelde de autoriteit voor het eerst een boete uit aan een ringetoneaanbieder. Ringtones kregen prioriteit omdat...

Sms-dienst geeft geld terug

Geplaatst op 23-01-2009 om 12:00

Netsize, een facilitair bedrijf voor sms-diensten biedt vandaag in paginagrote advertenties excuses aan voor ongevraagd verstuurde sms-berichten. Het gaat om de nummers 3311, 4747 en 6363 van Abor Creative, gedupeerden kunnen hun geld terugvragen.

U bent, als gebruiker van een mobiele telefoon met een prepaid of gewoon abonnement in eerste instantie klant van uw mobiele...

Ombudsman: pas op voor download Acrobat Reader

Geplaatst op 19-01-2009 om 15:42

HILVERSUM, 19 JAN. -

Stichting De Ombudsman waarschuwt mensen die gratis het computerprogramma Acrobat Reader willen downloaden. Zij kunnen onbedoeld aan een duur sms-abonnement van een erotische chatdienst vast komen te zitten. Dat maakte De Ombudsman vandaag bekend.


Via Google komen mensen vaak op een site die gratis downloads aanbiedt. Als...

Consumentenbond twijfelt over effect sms-gedragscode

Geplaatst op 13-01-2009 om 09:00

De Consumentenbond durft nog niet te zeggen of de zelfregulering vanuit de sms-branche werkt. Van de zestig procedures die zijn gestart tegen een sms-dienstenaanbieder is er slechts één voor de Commissie gekomen.

De eerste uitspraak (PDF) van de...

Sms-branche: berisping is genoeg voor overtreders

Geplaatst op 09-01-2009 om 12:00

Een berisping en een publicatieverplichting zijn afschrikwekkend genoeg om sms-dienstenaanbieders weer even bij de les te houden. De zelfregulering vanuit de sms-branche werkt, zo is de mening van de stichting SMS-Gedragscode ondanks eerder tegengeluid van de Consumentenbond.

De regels uit de eerder...

SMS-dienstenaanbieder wast handen in onschuld

Geplaatst op 09-01-2009 om 12:00

OX-2 International gaat in beroep tegen de opgelegde boete. Volgens de Consumentenautoriteit zijn MSN-gegevens van consumenten misbruikt om ongevraagde reclameberichten voor 'gratis' ringtones te sturen. De affiliate beweert dat er helemaal geen sprake is van een overtreding.

Consumenten moesten hun MSN-naam en -wachtwoord opgeven om een 'gratis' ringtone te ontvangen....

Sms-branche laakt kritiek op sms-gedragscode

Geplaatst op 19-11-2008 om 14:48

De stichting sms-gedragscode vindt de kritiek van de Consumentenbond op de code, die is opgesteld vanuit de sms-branche, 'een tikkeltje voorbarig'. Zelfregulering is geen vies woord: "Laten we eerst eens kijken waar dit toe leidt", meent Jilles van den Beukel, voorzitter van de stichting.

De gedragscode...

Sms-gedragscode moet scherper

Geplaatst op 13-11-2008 om 18:00

Maken de sms-boeren het zichzelf te makkelijk met een zelfopgelegde sms-code? Emerce legde de template voor online sms-advertenties, onderdeel van de code, voor aan twee usability experts. "Op de punten waar het echt om gaat, voldoet de template niet."

De

Consumentenbond vindt sms-gedragscode wassen neus

Geplaatst op 10-11-2008 om 16:00

De Consumentenbond accepteert de sms-code, die is opgesteld vanuit de sms-branche, niet. Zelfregulering om op te treden tegen sms-dienstaanbieders die de fout in gaan is niet genoeg.

De bond is wel in gesprek geweest met de sms-branche: "Maar bij het begin van de onderhandeling is de Consumentenbond eruit...

Sms-blokkade voor 40.000 mobieltjes

Geplaatst op 10-11-2008 om 12:33

DEN HAAG - Zo'n veertigduizend mensen hebben hun mobiele telefoon beschermd tegen ongewenste sms-abonnementen. Zij maken gebruik van een soort filter dat in juli door de telefoonmaatschappijen en providers is ingevoerd, aldus de stichting SMS Gedragscode maandag.

Mensen kunnen via www.smsdienstenfilter.nl hun mobiele nummer invoeren. Na drie dagen ontvangen zij dan geen sms'jes meer...

Boete voor sms-spammer

Geplaatst op 03-11-2008 om 10:57

AMSTERDAM - Telecomwaakhond OPTA heeft boetes van in totaal tienduizend euro opgelegd aan een afzender van ongevraagde commerciële sms'jes.

De man stuurde op 2 december 2007 meer dan twaalfduizend berichten waarin hij de aanmelding van de ontvanger bevestigde voor een 'sms-service eredivisie'. Om het ongevraagde abonnement te annuleren, moesten mobiele-telefoongebruikers een duur...

Geen handtekening ouder bij sms-abonnement kind

Geplaatst op 24-10-2008 om 20:00

PvdA-staatssecretaris Heemskerk van EZ wil niet dat ouders een handtekening moeten zetten als kinderen een betaalde sms-dienst willen afsluiten. SP-Kamerlid Arda Gerkens vroeg Heemskerk om zo'n verplichting.

Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken

Heemskerk: nog geen wet tegen ringtoneboeren

Geplaatst op 21-10-2008 om 15:46

Het ministerie van Economische Zaken gaat voorlopig geen wet invoeren om ringtoneboeren en andere sms-aanbieders tot meer duidelijkheid te verplichten. Staatssecretaris Heemskerk wil afwachten of de sms-gedragscode werkt.


De sms-gedragscode, die nu ongeveer een half jaar...

Reclame sms-diensten moet aan banden gelegd worden

Geplaatst op 07-10-2008 om 09:00

De sms-branche eist strenge richtlijnen voor reclame-uitingen van sms-aanbieders. De sms-code die eerder werd ingediend bij de Reclame Code Commissie omvat een stapsgewijze omschrijving waar een reclame aan moet voldoen en wat uit den boze is.

Binnen enkele weken vindt er een gesprek plaats waarin eventuele kanttekeningen vanuit de Reclame Code Commissie besproken...

Reclamecode voor sms-diensten in de maak

Geplaatst op 23-09-2008 om 09:12

De branche en het bestuur van de stichting Nederlandse Reclame Code kijken of het mogelijk is om een sms-code toe te voegen aan de Nederlandse Reclame Code. Misleidende reclames waarbij bijvoorbeeld kleine lettertjes net buiten het scherm vallen, zijn vaak een doorn in het oog van de consument.

De branche voor sms-diensten heeft een code aangedragen die nu door de...

Ringtoneaanbieders op de vingers getikt

Geplaatst op 04-09-2008 om 12:00

De SMS-gedragscode die op 1 april van kracht werd, wordt nog niet door alle ringtoneaanbieders nageleefd. De Consumentenautoriteit heeft boetes opgelegd van in totaal 76.000 euro aan Wizz Mobile en Holdvest Investments.

De bedrijven wisten consumenten te misleiden met teksten als 'gratis ringtones' waarbij ongewild een betaald abonnement werd afgesloten. De banners werden...

Smsdienstregister.nl neemt Smsafzeggen.nl over

Geplaatst op 20-08-2008 om 12:00

NIJMEGEN - Smsdienstregister.nl biedt een overzicht van vrijwel alle smsdiensten in Nederland. Met ruim 3000 smsdiensten is Smsdienstregister.nl de grootste online database van smsdiensten.
Steeds meer consumenten ontvangen ongewenste betaalde smsberichten of sms-reclame (spam). Smsdienstregister.nl biedt consumenten de mogelijkheid meer informatie te vinden over een smsdienst; bijvoorbeeld wie de...

SP wil ouderlijke toestemming voor sms-dienst

Geplaatst op 15-08-2008 om 13:26

AMSTERDAM - Kinderen onder 16 jaar moeten schriftelijk toestemming hebben van hun ouders voordat ze lid kunnen worden van sms-diensten zoals abonnementen op ringtones.

Dat voorstel doet de SP vrijdag. Het plan wordt gesteund door regeringspartijen CDA en ChristenUnie. De PvdA laat weten het voorstel 'sympathiek' te vinden maar twijfelt over de uitvoerbaarheid.

...

Veel SMS klachten bij OPTA

Geplaatst op 04-08-2008 om 12:12

OPTA ontvangt via haar site www.spamklacht.nl de laatste tijd veel klachten van consumenten die spam ontvangen op hun mobiele telefoon: SMS-spam dus.

In dit geval wordt er reclame gemaakt voor "gratis" video's. De spamberichten verwijzen naar WAP pagina's waar men content kan downloaden voor de mobiele telefoon. WAP (Wireless Application Protocol) is een methode om...

Onderzoek naar misbruik SMS diensten

Geplaatst op 17-07-2008 om 04:00

Niet alleen in Nederland, maar ook overal elders in Europa, worden veel onjuiste, onvolledige of misleidende aanbiedingen van SMS-diensten, met name ringtones, aangetroffen op kinder- en jongerenwebsites. Dit blijkt uit onderzoek dat consumententoezichthouders begin juni hebben gedaan op internet.

In totaal zijn ongeveer 500 websites onderzocht, waarvan 80 procent is aangemerkt...

Van alles mis in sterk groeiende ringtonemarkt

Geplaatst op 17-07-2008 om 15:02

BRUSSEL - BRUSSEL - Bij het overgrote deel van de websites in de Europese Unie (EU) die mobiele diensten zoals ringtones en wallpapers aanbieden, is iets mis.

Dat concludeert EU-commissaris Meglena Kuneva (Consumentenzaken) aan de hand van gelijktijdig onderzoek van alle lidstaten en Noorwegen en IJsland daarnaar. De bevindingen werden donderdag gepresenteerd.

De...

Sms-filter is een feit

Geplaatst op 11-07-2008 om 09:12

AMSTERDAM - Na aandringen van staatssecretaris Heemskerk is vrijdag een sms-gedragscode ingevoerd. Gebruikers van mobiele telefoons kunnen voortaan aangeven dat ze uitgesloten willen worden van betaalde sms-abonnementen.

Dat meldt de NOS. Vooral kinderen hebben baat bij het filter. Jonge mensen downloaden vaak ringtones zonder te beseffen dat ze daarmee direct gekoppeld worden aan een...

Nog steeds problemen met sms-diensten

Geplaatst op 08-07-2008 om 12:00

DEN HAAG - Ondanks de invoering van strengere regels voor aanbieders van sms-diensten, is het aantal klachten erover nog steeds ,,aanzienlijk''. Dat stelt de Consumentenautoriteit (CA) dinsdag in haar halfjaarbericht.

In de eerste helft van het jaar kreeg de CA via de site ConsuWijzer 730 meldingen over aanbieders.

Sinds 1 april van dit jaar moeten aanbieders van die diensten...

Ongevraagde sms wél aangerekend

Geplaatst op 14-06-2008 om 11:00

Operatoren oefenen nog te weinig controle uit

Sommige gsm-gebruikers krijgen ongevraagd sms-diensten die ze zelfs bij weigering toch aangerekend krijgen. Minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne (Open VLD) wil optreden, maar volgens partijgenoot en senator Patrik Vankrunkelsven gaat hij niet ver genoeg.


Mechelaar Willy Buijs keek onlangs raar op van...

Strengere gedragscode voor sms-diensten

Geplaatst op 03-03-2008 om 12:00

Staatssecretaris Heemskerk (EZ) verwelkomt de nieuwe sms-gedragscode voor aanbieders van mobiele diensten. Aanleiding voor de code is een groot aantal klachten over sms-diensten.

Staatssecretaris Heemskerk riep het bedrijfsleven in de zomer van 2007 op een einde te maken aan de onduidelijkheden over schijnbaar gratis sms'jes, met name ringtones. Vooral kinderen waren...

'Sms-me-niet-register' in de maak

Geplaatst op 03-03-2008 om 03:10

DEN HAAG - Bezitters van een mobiele telefoon kunnen binnenkort via internet hun sms-abonnement laten blokkeren.

Na melding moet de sms-dienst binnen drie werkdagen zijn afgesloten en is het ook niet meer mogelijk een nieuw abonnement af te sluiten.

Dat staat in de conceptversie van een nieuwe gedragscode voor sms-dienstverleners. Die code wordt aangescherpt, omdat veel...

 

Veel gezocht

 

Nieuwsbrief

Ik wil mij aanmelden voor de SMS Afzeggen nieuwsbrief

 

Laatste Nieuws

Aanpak van sms-dienst...
Herziene Reclamecode ...
OPTA beboet spammer
Sms-aanbieders moeten...
Ongewilde sms-dienste...
Vodafone blokkeert sm...
Opt-out voor sms-dien...
Betere bescherming te...
Blokkeren premium-sms...
Volop onderzoek naar ...